En redaktør ber om kritikk og får det.

Ockhams razor fjerner utillatelige generaliseringer

Redaktør Åmås har sett på TV og skriver innledningsvis i Aftenposten:

NRK er fortsatt en av verdens mest kvalitetsbevisste allmennkringkastere ( … )”

Hvordan er det mulig for redaktøren å hevde noe så bastant og kategorisk ? Her står det ikke bare at ’NRK er’, men ’NRK er fortsatt’. Slike formuleringer kan vel passere hvis de kommer fra NRKs egen reklameavdeling, men ikke ellers.

Rent praktisk er det neppe mulig å foreta en døgnkontinuerlig evaluering av all verdens almenkringkastere. Men om så var, ville det fortsatt være et utall tolkningsvarianter av det kvalifiserende uttrykket ’kvalitetsbevisste’. Redaktørens påstand er uholdbar.

Vi mener: Avisens kvalitetskontroll burde ha strøket setningen.

Men dette er ikke alt. Redaktøren fortsetter slik:
”Det er bra at landets største mediehus har tatt på seg (sic) å lage noe så viktig som et naturvitenskapelig magasin ( … )”. Det er en grunnleggende meningsforskjell mellom ’å ta på seg noe’ og ’å påta seg noe’. I første tilfelle kan man ta på seg en jakke e.l.. I det andre tilfelle påtar man seg et ansvar e.l.. Vi forventer at redaktører både vet forskjellen og evner å uttrykke den skriftlig. Slike feil er ikke uvanlige, men kritikk av semantisk slurv er nødvendig.

Men nå er vel alt kritikkverdig ferdigkritisert ? Ånei. Redaktøren fortsetter: ( … ) ”Blant mye annet var han først til å vise at bevegelsen til (!) objekter på jorden og i himmelrommet følger samme lover.” Det står vitterlig ”bevegelsen til objekter”. Det er ikke mulig for leserne å vite om redaktøren forsøker å uttrykke noe med genitiv eller om det er en hittil upåaktet og obskur fysikk han refererer til.

Velmenende lesere har nå bestilt 1 stk. Ockhams razor til redaktør Knut Olav Åmås. Den skal være så bra, sies det. Åmås oppgir å være kultur- og debattredaktør i Aftenposten, av alle steder. Hegge er allerede varslet om behovet for skjerpet tilsyn.

Kilde: Aftenposten, 28.10.2011

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s