Verbal svindel og misbruk av ord i databransjen

I databransjens reklameavdelinger arbeider ikke bare dataspesialister. Der finnes også tekstforfattere fra reklamebransjen. Og disse menneskene vet hvordan de skal fordreie virkeligheten ved hjelp av fiffig ordteknikk.

Vedlikeholdsavgift” er et uttrykk man støter på i reklamen for spesielle dataprogrammer til bedrifter, slik som regnskapssystemer o.l.. Ordet er aldri fremhevet, men blir påpasselig skrevet med liten skrift slik: ”Vedlikeholdsavgift er obligatorisk.” Ordet gir inntrykk av at disse dataprogrammene trenger vedlikehold på en så spesiell måte at en skulle tro de var utsatt for mekanisk slitasje.

Sannheten er snarere at disse dataprogrammene uten unntak er uferdige, fulle av feil og er med overlegg gjort så umedgjørlige, stive og ufleksible at brukerne ikke kan utføre de mest elementære innstillinger og funksjoner selv, men er gjort avhengige av programleverandøren. Dette er deres veletablerte forretningsknep. Leverandøren har i tillegg har sikret seg og sine rettigheter på alle bauger og kanter. Dermed er brukeren lokket inn i evigvarende avbetaling for et produkt som han aldri blir eier av, men bare får bruksrett til.

Når skal dette bedrageriet, denne ordsvindelen opphøre ?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s