Flest floskler blant økonomer, sier Teknisk Ukeblad.

Dag Yngve Dahle har i Teknisk Ukeblad nr. 21/2011 vist en oversikt over forekomsten av floskler og klisjéer i ulike stillingsannonser. Dette er en undersøkelse som viser hvordan moteord, tomme fraser og klisjéer benyttes for å fange lesernes oppmerksomhet.

Syv ulike yrkesområder er oppført i en matrise hvor forekomsten av typiske klisjéer er angitt. Som ventet er det økonomene og deres likesinnede som er verst, også på dette område. Her er det tykke stimer med ord som dynamisk, operativ, proaktiv, beslutningsdyktig, fremoverlent, endringsvillig o.l..

Fra tidligere har vi registrert at økonomi er et fagområde med liten sans for vitenskapelig terminologi. Det vesle økonomene har av veldefinerte faglige termer tar de ikke høytidelig selv.

Til stadighet skriver disse menneskene om ”å styrke økonomien”, ”landet X har en liten økonomi”, ”bedriften Z har en utsatt økonomi.” o.l.. Hvordan kan man få respekt for mennesker som er så uvillige til å uttrykke seg forpliktende i et klart og veldefinert språk ?

Dahle har supplert sin undersøkelse med en kommentarartikkel. Den har en tydelig brodd mot det massive vrøvlet i reklamespråket som brukes i moderne stillingsannonser. Det var på tide det ble sagt.

Forslag: Send en hilsen med honnør til dag.yngve.dahle@tu.no

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s