Spektakulær er trendy nå, faktisk kult altså –

Ordet spektakulær finnes både på engelsk og fransk, som spectacular (flott, praktfull, iøyefallende) og spectaculaire (iøyefallende, frapperende). Blant sensasjonsjournalister og reklamemakere er det stadig oftere i bruk i norske tekster. Det virker som om de noen ganger går tom for saftige uttrykk og føler behov for å hente inn utenlandske ord for å uttrykke det de har på hjertet.

Med de fullgode norske ord som er antydet foran er dette igjen et eksempel på tankeløs og jålete ordbruk. Det er helst mennesker som mangler elementær kjennskap til sitt eget morsmål som bruker slike ord. Ugress i språket bør lukes. Hyppig og grundig.

One thought on “Spektakulær er trendy nå, faktisk kult altså –

  1. Hæ? Mener du at vi skal bruke «frapperende» isteden for «spektakulær»??? Jeg visste ikke engang hva «frapperende» betydde engang. Jeg har sett ordet et par ganger i tekster som sannsynligvis ikke har vært særlig interessante siden jeg ikke har brydd meg om å sjekke hva det betyr. Og jeg har aldri sett noen annen form av ordet, hva nå det skulle vært… frappe, frappete, frappulær?
    For meg spiller det ingen rolle hvor ordene kommer fra, om de kommer fra fransk, engelsk eller urnorsk. Språk er bare et verktøy, og jeg bryr meg akkurat like lite om hvor ordene kommer fra som hvilket merke det er på drillen som snekkeren brukte da han bygde huset mitt. Men om norskisiteten til ordet skulle ha noen betydning, så vil jeg gjerne poengteret at «spektakulær» staves med «æ», så at ikke det er et «fullgodt» norsk ord for deg sier litt om at du kanskje er i overkant pirkete.
    Ved å si at det helst er «mennesker som mangler elementær kjennskap til sitt eget morsmål som bruker slike ord» sier også litt om at du kanskje mangler elementær kjennskap til hva det norske folk faktisk kan. Eller «elementary» som det heter på engelsk. Du kan også bruke «basisk» eller «grunnleggende».

Legg igjen en kommentar

